Archive for May, 2012

:. KITA INSAN ISTIMEWA? JANGAN PERASAN .:

:::DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG:::

:::SELAWAT & SALAM BUAT JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD S.A.W:::

 

-ISU PALESTIN-

Saya kirakan sudah lama isu ini kita tahu.Samada kita ambil tahu atau buat-buat tak tahu terpulang pada diri masing-masing.

Saya juga tidak suka ambil tahu pasal isu ini.Sekadar mendengar perkongsian dari sesiapa,atau tertengok berita,atau terpergi ceramah sebab selalunya ceramah pasal isu ini panel yang hadir adalah terdiri mereka yang hebat-hebat dan terkenal.Dan kadang-kadang pergi sebab ikut kawan.Rasa macam jahat sangat kalau tidak pergi.Bukan tidak mahu ambil tahu,tapi sikap diri yang malas membaca dan mencari dalam diri yang menjadikan saya tidak lebih dari seorang yang hanya memikirkan hal sendiri.Kagum melihat mereka yang banyak pengetahuan berkenaan isu-isu ummah,yang suka mencari info-info terkini tentang saudara-saudara di sana.Cemburu melihat insan-insan yang pernah menjejakkan kaki ke bumi yang Allah limpahkan keberkatanNya di situ,membantu saudara-saudara di sana.Tapi dalam hati selalu terdetik..

“Ala..aku bukan dapat bantu apa-apa pun..takat tau,orang lain pun tau..kalau takat tiap-tiap kali pergi program,nangis-nangis,pastu balik boleh lagi gelak-gelak,,baek x payah amek tau..x effect apa pon kat depa..”

huhu..insyaAllah itu dulu.

alhamdulillah3x..syukur hanya pada Allah..

Allah ketuk juga hati ini sekuatnya supaya sedar jangan pentingkan diri sendiri.Jangan sibuk fikir pasal diri sendiri saja.Di sana nanti saat disoal oleh mereka,terkelu lidah tanpa kata baru nak ambil tau?tak guna dah.Masa itu baru padan muka,tak tau nak jawab apa.

Saat yang paling menyentuh hati apabila tengok gambar kanak-kanak & orang tua.

Saat tu,pelbagai soalan dok tembak-tembak diri.

Adik-adik kita kat sini,leka main ipad..ps2,ps3,ps4..bla bla bla..

adik-adik kita kat sana???main batu baling israel..

bukan kata adik-adik kita,kita pun x tao lagi berani ka x kalao nak baling pencuri masuk rumah..lari pi menyorok ada..

 

kalao nak tidoq tu,kena ada kipas..mat salleh la konon..hot!!

kalao ada bunyi nyamuk sikit dok terbang kot telinga pon kalut dah..bising satu rumah..”nyamuk banyak r malam ni..mai mana x tao..pasang ubat nyamuk pun x guna..”

saudara-saudara kita kat sana,bukan takat siang,tengah-tengah malam waktu paling sedap tidoq,bukan nyamuk..BOM dok meletup sana sini..kita rasa depa dok bising kat israel..”woi,hampa dok kacao pa kami nak tidoq sat..esok sambung bom balek..” ada depa pkay kepentingan depa?ADA????!!!

 Habeh dah rasa Ghaza & Tebing barat hari ini Israel tawan  kalao depa dok pkay nak tidoq selesa..

 

Satu lagi pasai kita..

Makanan.Saya rasa lebih dari cukup.Kalau kt Cemara Akasia tu,pusing kot mana pun kedai makanan.Mamak tak mamak suma ada.Pasar malam tepi asrama ja.Tu pun kadang-kadang tu..

“Jom pi makan kat restoran terapung,boring dah tiap-hari makan nasi bujang pak mat..”

Adik-adik,saudara kita kat sana dalam sehari tu makan apa pun x tau..pernah kita pkay?ntah ada makanan ka x..pnah kita pkay?

Mungkin pernah..time bila kita pkay?

time baru balik dari ceramah pasal palestin.time semangat berkobar-kobar nak lawan israel (konon la..)..time tu ja kita pkay.Cuba tengok 2 3 hari lepas tu,paling lama pun seminggu la..ada kita pkay?pkay nak isi perut sendiri bagi kenyang ada..

 

Itulah sebenar hakikat kita.Nak terima atau tidak,terpulang.

Saya berani kata itu hakikat kerana saya juga seperti itu.Saya manusia,kita manusia.Kita tidak berada ditempat mereka.Kita masih di zon selesa.

Mereka insan istimewa dipilih Allah.Mereka mampu,sebab itu Allah pilih mereka,bukan kita.Cemburu itu ada kerana kenapa mereka bukan kita?Namun,back to Allah yang lebih mengetahui siapa diantara hambaNya yang hatinya kuat & mampu.

Kita bukan yang terpilih tidak bermakna kita kena tengok saja.Allah letakkan kita di sini,ada fungsinya untuk mereka.

Saya bukan siapa-siapa untuk mengajak anda..Tapi,atas rasa kasih pada keluarga saya di sana,saya seru diri sendiri dan kalian semua yang telalu sibuk dengan hal sendiri untu kita banyakkan berdoa & solat hajat untuk mereka.Mereka tidak perlukan kita untuk turun ke padang sama-sama lawan musuh.Mereka tagih doa kita,saudara seakidah mereka.Sabda Rasulullah s.a.w..

“tidak sempurna iman seseorang itu melainkan dia mengasihi saudaranya melebihi dirinya sendiri”

Kalau nak sesuatu perkara yang kita rasa baik untuk diri kita,pasti sungguh-sungguh kita doa pada  Allah.Tambah lagi masa nak exam,solat hajat sekelip mata jadi rutin.Sayang diri,mestilah nak benda-benda baik ja kan untuk diri kita.

Jadi,kenapa tidak kita lakukan perkara yang sama untuk saudara kita di sana?

Setiap kali solat,jangan lupa doakan mereka.

Buat solat hajat.Kalau rasa malas buat sorang-sorang,ajak buat jemaah.Lagi mudah Allah nak makbulkan doa.Kalau kat cemara akasia tu,insyaAllah ramai ja akan join kalau buat.Ikhwah akhawat kat sana kan soleh & solehah semuanya 🙂

p/s: asif kalau bahasa agak kasar.Sekadar untuk peringatan bersama saja.

InsyaAllah,setakat itu dulu perkongsian rasa untuk kali ini.Moga-moga kalian dapat sesuatu dari perkongsian ini.Tidak banyak pun,sikit dah cukup sebagai bekalan di sana.

Jaga iman,jaga hati,jaga diri.Assalamualaikum.

 

Advertisements